Overzicht artikelen Bach

  1. Sarabande. Over Bach, Vestdijk, emoties en de mooiste melodie.
    https://wimfaas.com/2011/10/01/sarabande-over-bach-vestdijk-emoties-en-de-mooiste-melodie/
  2. Cantate 206, een pikante Bach.
    https://wimfaas.com/2010/02/02/cantate-206-een-pikante-bach/
  3. Cantate 61, Nun komm der Heiden Heiland. Over Jesaja, Ambrosius, Luther en Bach.
    https://wimfaas.com/2010/12/05/nun-komm-der-heiden-heiland-jesaja-ambrosius-luther-en-bach/
  4. De Matthäus Passion uitgelegd op één A4tje.
    https://wimfaas.com/2011/03/09/de-mattheus-passion-uitgelegd-in-600-woorden/
  5. Gustav Leonhardt, de dienaar en de meester.
    https://wimfaas.com/2017/01/13/gustav-leonhardt-de-dienaar-en-de-meester/
  6. Bach en Telemann. Vrienden die elkaar uit het oog verloren.
    https://wimfaas.com/2016/11/11/bach-en-telemann-vrienden-die-elkaar-uit-het-oog-verloren/
  7. Cantate 187. Es wartet alles auf dich.
    https://wimfaas.com/2016/09/11/es-wartet-alles-auf-dich-bwv-187/
  8. Fietsen langs de Elbe. Over Bach, Luther, vrome vrouwen en katholieke keurvorsten.
    https://wimfaas.com/2016/07/01/fietsen-langs-de-elbe-over-bach-luther-vrome-vrouwen-en-katholieke-keurvorsten/
  9. Cantate 107. Luisteren naar Bach zoals je kijkt naar Rothko.
    https://wimfaas.com/2016/03/07/luisteren-naar-bach-zoals-je-kijkt-naar-rothko/
  10. De beste luitist van de wereld op bezoek bij Bach.
    https://wimfaas.com/2015/11/29/silvius-leopold-weiss-de-luit-in-het-werk-van-bach-en-bwv-1025/
  11. Die Kunst der Fuge.
    https://wimfaas.com/2015/10/06/die-kunst-der-fuge/
  12. Adriaan Willaert, Claudio Monteverdi, Johann Sebastian Bach en de San Marco.
    https://wimfaas.com/2015/08/01/adriaan-willaert-claudio-monteverdi-johann-sebastian-bach-en-de-san-marco/
  13. 100 minuten met Bach in Köthen.
    https://wimfaas.com/2015/04/08/100-minuten-met-bach-in-kothen/
  14. Fietsen door het land van Bach.
    https://wimfaas.com/2012/07/13/fietsen-door-het-land-van-bach/
  15. Cantate 162. Ach, ich sehe, itzt, da ich zu Hochzeit gehe.
    https://wimfaas.com/2014/11/03/ach-ich-sehe-itzt-da-ich-zur-hochzeit-gehe-bwv-162/
  16. Fietsen met een jonge Bach.
    https://wimfaas.com/2014/08/17/fietsen-met-een-jonge-bach/
  17. Bach versie van Pergolesi’s Stabat Mater.
    https://wimfaas.com/2014/03/21/bachs-versie-van-pergolesis-stabat-mater/
  18. Ihr werdet weinen und heulen: het verdriet van Mariane von Ziegler
    https://wimfaas.com/2017/06/30/ihr-werdet-weinen-und-heulen-het-verdriet-van-mariane-von-ziegler/
  19. De tweede viool in het vioolconcert bij het vioolconcert in E-groot.
    https://wimfaas.com/2017/09/12/de-tweede-viool-bij-het-vioolconcert-in-e-groot/
  20. Mit verlangen, een homo-erotische aria van Bach.
    https://wimfaas.com/2017/11/02/mit-verlangen-een-homo-erotische-aria-van-bach/
  21. Dansen met Bach.
    https://wimfaas.com/2017/11/17/dansen-met-bach-2/
  22. BWV 333 op Bachs 333ste geboortedag.
    https://wimfaas.com/2018/03/15/bwv-333-op-bachs-333ste-geboortedag/
  23. Waarom heten zoveel Bachs Johann?
    https://wimfaas.com/2018/06/22/waarom-heten-zoveel-bachs-johann/
  24. Fietsen door de streek van Bachs jeugd.
    https://wimfaas.com/2018/07/17/fietsen-door-de-streek-van-bachs-jeugd/
  25. Cantate 48: Ich elender Mensch, wer wird mich erlösen.
    https://wimfaas.com/2018/10/08/ich-elender-mensch-wer-wird-mich-erlosen-bwv-48/
  26. Pasen is een hardloopfeest, en Bach loopt mee!
    https://wimfaas.com/2018/04/01/pasen-is-een-hardloopfeest-en-bach-loopt-mee/
  27. Bachs derde Brandenburgse concert: kinderspel?
    https://wimfaas.com/2019/01/05/bachs-derde-brandenburgse-concert-kinderspel/
  28. Bachs verjaardag in 1728.
    https://wimfaas.com/2019/03/15/bachs-verjaardag-in-1728/

Meest recente berichten

Muziek voor Bevrijdingsdag in Leipzig, 1745

Frederuj de Grote_resizedFrederik de Grote

Tijdens de tweede Silezische oorlog (1744 – 1745) werd Leipzig op 30 november 1745 bezet door het Pruisische leger en maakte Bach voor het eerst een oorlog aan de lijve mee. Een hevige strijd om Leipzig werd niet geleverd, die had in september al rond Dresden plaatsgevonden waarbij het Saksische leger een grote nederlaag te verwerken kreeg en de hoofdstad door de Pruisen werd ingenomen. 

Sinds  het keurvorstendom Brandenburg en het hertogdom Pruisen in 1701 verenigd werden tot het koninkrijk Pruisen en werd geregeerd door de ‘soldatenkoning’ Frederik I, een telg uit het roemrijke geslacht van de Hohenzollerns, bevond Pruisen zich in een ongekende opmars wat betreft economische groei, politieke en militaire macht en uitbreiding van het grondgebied. Berlijn werd de definitieve hoofdstad en voor het wapen werd de beeltenis van een krachtige adelaar gekozen, nog steeds het symbool in het wapen van Duitsland. De al eeuwenlange heerschappij van het Heilige Roomse Rijk onder leiding van de Oostenrijkse Habsburgerse keizers was langzaam maar zeker tanende. Lang kon deze macht in stand gehouden worden als gevolg van de talloze zwakke, onderling verdeelde Duitse vorstendommen. Door het steeds sterker wordende Pruisen kwam daar verandering in en kregen de Duitsers hun zelfrespect terug. Binnen het grotere geheel van de Oostenrijkse Successieoorlog (1740 – 1748) waarbij veel Europese landen (ook de Nederlanden) betrokken waren zette Frederik II vanaf 1740 de politiek van zijn vader succesvol voort wat hem de bijnaam Frederik de Grote bezorgde. Na de dood van Keizer Karel VI lijfde hij tijdens de Eerste Silezische oorlog in 1740 Silezië in (heden ten dage Zuid-West Polen). Volgens een oud verdrag zou hij aanspraak maken op dit vruchtbare en welvarende land wat rijk was aan mineralen. Karels opvolger, dochter Maria Theresia deed tijdens de Tweede Silezische oorlog nog een poging de annexatie ongedaan te maken maar slaagde daar niet in. Op 25 december 1745 werd de vrede van Dresden getekend en vertrokken de Pruisen uit Leipzig. Voor de Leipzigers een reden om feest te vieren waarbij Bach voor de gelegenheid de cantate Gloria in Excelsis Deo (BWV 191) uitvoerde tijdens een dankdienst in de Paulinerkirche die waarschijnlijk ´s middags plaatsvond. De muziek hiervan, ook passend bij eerste kerstdag, was niet nieuw. Bach hergebruikte drie delen uit het ‘Gloria’ dat hij reeds in 1733 naar keurvorst August III in Dresden had gestuurd, met het verzoek hem te benoemen tot ‘hofcompositeur’. Bach zou de delen later ook in zijn Hohe Messe plaatsen. Voor de dankdienst schreef Bach de partituren helemaal opnieuw uit en hij veranderde hier en daar de instrumentatie.
Zou het een bewuste keus van Bach geweest zijn om juist deze muziek, die hij indertijd feitelijk voor Dresden had gecomponeerd (en daar misschien ook is uitgevoerd), weer uit te voeren? Dresden had grote verliezen geleden in de beëindigde oorlog. De Saksen hadden het  onderspit gedelfd ten opzichte van het nog weer machtiger geworden Pruisen.

Bach bleef zijn land echter trouw en zal dat wellicht hebben willen laten blijken met de keus voor dit Gloria.

 

(Dit is een voorpublicatie uit het boek: Johann Sebastian Bach, zijn land, zijn tijdgenoten van Wim Faas wat in het najaar van 2019 verschijnt).

  1. Corelli en Bach Geef een reactie
  2. Bachs Derde Brandenburgse concert: kinderspel? 3 reacties
  3. Ich elender Mensch, wer wird mich erlösen (BWV 48) Geef een reactie
  4. Fietsen  door de streek van Bachs jeugd 1 reactie
  5. Waarom heten zoveel Bachs Johann? 1 reactie
  6. Pasen is een hardloopfeest en Bach loopt mee! Geef een reactie
  7. BWV 333 op Bachs 333ste geboortedag 2 reacties
  8. Dwarriël, een eigenzinnig engeltje Geef een reactie
  9. Vioolspel bij de kribbe Geef een reactie